VI MIĘDZYNARODOWY KONGRES Edukacji i Szkolnictwa Zawodowego
W kongresie, który odbył się 7 września 2023r. w Polsat Plus Arenie Gdańsk uczestniczyli koordynatorzy projektów Erasmus+ w naszej szkole. W tym roku hasłami kongresu były: Umiejętności to przyszłość II Dla nowej edukacji i szkoleń zawodowych II Dla przyszłych pokoleń II Dla innowacyjnej gospodarki II Dla lepszego życia.
Podczas sesji inauguracyjnej kongresu odbyła się debata, w której udział wzięli dr hab. Paweł Poszytek, Dyrektor Generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), Komisarz Nicolas Schmit, Komisarz Europejski ds. spraw Zatrudnienia i Praw Socjalnych, Komisja Europejska, Ms Teija Ripattila Prezes Zarządu WorldSkills Europe, Carole Grandjean, Miniester ds. Szkolnictwa Zawodowego (Francja). Przedmiotem debaty była “Synergia między politykami i finansowaniem UE a WorldSkills/EuroSkills w celu podniesienia atrakcyjności edukacji, kształcenia zawodowego oraz wsparcia reform”.
Finansowe możliwości oferowane przez fundusze UE (Europejski Fundusz Społeczny Plus, Fundusz Odbudowy i Odporności, Erasmus+, itp.) połączone z zasięgiem zawodów EuroSkills i ustalonymi standardami edukacyjnymi WorldSkills stanowią kompleksowy zestaw narzędzi do transformacji kształcenia zawodowego w Europie. Cenne przykłady w tym obszarze można znaleźć w krajach, które wykorzystały fundusze Unii Europejskiej do: wsparcia reform w kształceniu zawodowym, zwiększania atrakcyjności sektorów i zaspokojenie zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowanych młodych specjalistów. Niektóre państwa nawiązały bliską współpracę między instytucjami kształcenia zawodowego partnerami biznesowymi i organizacjami WorldSkills. Inne – wykorzystały potencjał zawodów organizowanych przez WorldSkills, aby przyciągnąć uczących się do sektora kształcenia zawodowego i promować doskonałość w kształceniu zawodowym w Europie, w tym dzięki funduszom UE.
Druga sesja odbyła się pod hasłem: Dla innowacyjnej gospodarki. Kluczowymi pytaniami stawianymi w tym obszarze były: Jak zaprojektować transformację systemu edukacji i szkoleń zawodowych uwzględniającą digitalizację oraz szybkie zmiany technologiczne? W jaki sposób społeczeństwo cyfrowe i technologia mogą wpływać na nowe podejście do nauki pracy odkrywanie i realizowania pasji? Jak rozwój kompetencji cyfrowych wspiera innowacyjną gospodarkę?
Trzecia sesja poświęcona była Uniwersytetom Europejskim i Europejskim Centrom Doskonałości Zawodowej. Przewodniczącym panelu był JM prof. dr hab. Piotr Stepnowski, Rektor Uniwersytetu Gdańskiego. W debacie uczestniczyli również Anna Zalewska, była minister edukacji narodowej, europoseł, sprawozdawca PE w sprawie wspierania i dostosowywania szkoleń zawodowych jako narzędzia sukcesu pracowników i elementu składowego gospodarki UE w nowym przemyśle 4.0, tytuł wystąpienia „Słowo wprowadzające”, Dr Anna Budzanowska – Champion European City of Science, Katowice 2024, Członkini zarządu EuroScience, Dyrektor Departamentu Badań i Rozwoju, Ministerstwo Edukacji i Nauki; Prof. dr hab. Piotr Mikiewicz – Kierownik zespołu socjologii i edukacji i polityki edukacyjnej, Uniwersytet Dolnośląski DSW; Tomasz Psonka, Dyrektor ds. rozwiązań badawczych w Europie Środkowo-Wschodniej
w wydawnictwie Elsevier B.V.; Jan Jeronimus – Lider Projektu Centrum Doskonałości Zawodowej EPLUG
Podczas kolejnych sesji i paneli padły odpowiedzi między innymi na pytania: W jaki sposób możemy podnosić świadomość klimatyczną młodszego pokolenia i rozwijać zielone kompetencje oraz umiejętności? Dlaczego edukacja i szkolenia są kluczowe dla osiągnięcia gospodarki od zerowej emisji i rozwoju technologii? Jakie są europejskie i globalne doświadczenia we wdrażaniu edukacji i szkoleń związanych z ekologią? Jak możemy budować strategie klimatyczne dla nauczania i uczenia się w edukacji i szkoleniach? Jakie są założenia sprawiedliwej transformacji realizującej postulat sprawiedliwości społecznej i międzypokoleniowej?
Sesja piąta – Dla lepszego życia – Inkluzja społeczna, dostępność, solidarność – zamknęła VI Międzynarodowy Kongres Edukacji i Szkolnictwa Zawodowego. Paneliści skupili się na solidarności i integracji w polityce edukacyjnej, szkoleniowej oraz w polityce dotyczącej umiejętności jako narzędzia zapewnia inkluzji społecznej. Promowanie doskonałości nie polega tylko na wspieraniu najlepszych, ale również na realizacji idei “No one left behind”, przykładowo w odniesieniu do młodych ludzi, którzy nie pracują nie uczą się, ani nie uczestniczą w systemie szkoleń NEET. Przekłada się to również na dorosłych potrzebujących podniesienia kwalifikacji i przekwalifikowania zgodnie z celami Europejskiego Roku Umiejętności. Filar praw społecznych UE określa zasady i prawa istotne dla sprawiedliwych i dobrze funkcjonujących rynków pracy oraz systemów opieki społecznej w Europie XXI wieku. Niezwykle ważne stało się promowanie różnorodności, integracji i sprawiedliwości społecznej w instytucjach edukacyjnych szkoleniowych oraz w polityce dotyczącej umiejętności. Warte poznania i promowania są dobre praktyki tworzenia włączających środowisk edukacyjnych i szkoleniowych oraz główne założenia polityk dostępności w europejskich i globalnych systemach edukacyjnych. Nowe wyzwania obejmują: rozwiązywanie problemu nierówności edukacyjnych, integrację uchodźców z Ukrainy w zakresie edukacji i szkoleń oraz wsparcie marginalizowanych uczniów i grup zagrożonych, również poprzez współpracę z przedsiębiorstwami. (jj) opracowano na podst. materiałów konferencyjnych